Chat with us, powered by LiveChat

Ofte stilte spørsmål

Hvor lang tid tar det å ansette en assistent?

Det kommer ann på hvor mye bistand du vil ha i prosessen. Vi hjelper deg gjerne med annonse og førstegangsintervju.  Generelt fra annonse blir lagt ut til assistent kommer på intervju  til deg, sier vi at det tar ca en mnd.  Noen vil også gjennomføre intervjuet via nettmøte. Vi har også en stor base med assistenter som ønsker å jobbe mer. Hvis du finner en passende kandidat blant disse så går prosessen ofte fortere. 


Kan jeg ansette noen jeg kjenner fra før?

Ja, det kan du. Men BPA-lovgivningen er slik at med mindre det er avtalt spesielt med kommunen, kan pårørende ikke jobbe som assistenter. Alle som jobber hos oss må ha politiattest.

Jeg trenger hjelp til å legge turnus, kan dere hjelpe meg?

Vi kan gjerne hjelpe deg å legge turnus og planlegge ferieavvikling for assistentene hvis du trenger det. Men vi har også individuell veiledning og oppfølging i vårt personell planleggingssystem som er Tamigo. Mange synes det er bedre å holde oversikten selv med litt hjelp.

Hva skjer hvis en assistent blir syk?

Vårt mål er å bistå deg som arbeidsleder slik at det alltid er nok assistenter, slik at hvis noen blir syke, finnes det en tilkallingsassistent. Vi kan bistå deg i få tak i tilkallingsassistent eller en akutt vikar hvis du har behov for det. Vi er tilgjengelig hele døgnet hvis det oppstår en akutt situasjon, enten det gjelder bistand til å dekke sykdomsvakter eller andre ting. Vi tar all oppfølging med NAV og assistent hvis noen er syke over lengre tid.

Har dere noen med vernepleier- eller miljøterapibakgrunn?

Ja, vi har assistenter med ulik bakgrunn og utdannelse. Hvis det er et krav til utdanning hos assistenten bestemmer ofte kommunen det, men vi kan også hjelpe deg å finne en assistent med den bakgrunnen du ønsker.


Hva er driftskonto?

Driftskonto er midler som brukes for merutgifter ifm din BPA-ordning.  Vi dekker utgifter du har i forbindelse med assistenten din. Det kan være  daglige utgifter som såpe og tørkepapir som assistenten bruker, eller at vi dekker assistentens utgifter på café eller reise. Dette er for at dine opplevelser  ikke skal bli begrenset selv om du har BPA.  Vi har en app  hvor du eller assistenten din enkelt kan ta bilde med telefonen din og sende inn kvittering for å få refundert utlegg.  Summen du har til rådighet beregnes etter hvor mange timer du har i ditt vedtak.    


Hva gjør assistenten hvis jeg trenger alenetid eller gjør aktiviteter/har familietid hvor assistenten ikke er inkludert?

Selv om assistenten er mye tilstede, er det opp til arbeidsleder å bestemme hvor “synlige” de skal være.  Noen har en avtale om at assistenten er for seg selv helt til de blir spurt, hos andre har  assistenter en mer aktiv rolle.  Med god kommunikasjon finner man gode løsninger på dette. Skulle det oppstå misforståelser har vi erfarne BPA-rådgivere som kan bistå.

Kan jeg ta med assistent på reise?

Ja, du kan ta med assistenten på reise, også hvis du har flere og de jobber i turnus. Assistentene har reiseforsikring gjennom Assister meg. 


Har dere erfaring med døgnkontinuerlig bemanning i BPA-oppdrag?

Ja, det har vi. Vi har flere arbeidsledere som har BPA 24 timer i døgnet, både barn og voksne. Hvis det er ønskelig, samarbeider  vi med deg og kommunen om hvilke tjenester som tilbys. 

Hvilke arbeidsoppgaver kan en assistent utføre?

En assistent skal være arbeidsleders armer og bein i det daglige, så det du ville gjort selv, kan som oftest assistenten gjøre! Det stilles krav til at det er trygt for assistenten, så ingen klatring i høyspentmaster. Vi går gjennom HMS og etikk spørsmål på vårt arbeidslederkurs.

Min kommune tilbyr ikke BPA, hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss, så kan vi veilede deg videre.